ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski

specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii


dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady dietetyka w zakresie chorób cywilizacyjnych

Zapisy nr tel.: 602-395-601

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

ul. Zgierska 2/8, 91-002 Łódź


dr n. med. Zygmunt Trojanowski
specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii

dietetyk - Urszula Sobiecka-Trojanowska
porady w zakresie chorób cywilizacyjnych

PRYWATNY GABINET LEKARSKI

Dlaczego tyjemy

Jesteśmy jedynym gatunkiem na Ziemi, który oddzielił wysiłek fizyczny od zdobywania pożywienia. Dlatego diety odchudzają tylko na krótką metę. Dziewięć na dziesięć osób wraca do poprzedniej masy ciała. Tym, którym rzeczywiście udaje się schudnąć trwale, tracą zwykle 5-10 proc. masy ciała. Współczesne jedzenie jest znacznie łatwiej przyswajalne i jednocześnie bardziej energetyczne w porównaniu z tym, czym żywili się nasi przodkowie. Mięso ze sklepu ma do 6 razy więcej tłuszczu niż mięso dzikiej zwierzyny. Owoce z sadów są bardziej miękkie, łatwiej strawne i dużo słodsze od swych pierwowzorów w naturze. Zboża przetwarza się do postaci białej mąki, która jest już czystą skrobią. Czystego tłuszczu nasi przodkowie praktycznie nie znali a dziś tłuszcz, jako produkt spożywczy można kupić w dowolnych ilościach - czy to jako olej w butelce, czy smalec w kostkach. Nasi przodkowie tego nie znali. Przez 98 % dziejów gatunku człowiek żył w społecznościach zbieracko-łowieckich, rolnictwo to młody wynalazek. Nadal jesteśmy przystosowani do życia z polowań na zwierzynę i zbierania owoców. Na świecie przetrwało kilka pierwotnych społeczności zbieracko-łowieckich z Papui - Nowej Gwinei. Dziennie przyswajają oni nawet dwa razy więcej energii niż mieszkańcy Zachodu, a niezwykle rzadko mają nadwagę. Porównania naszej aktywności fizycznej z aktywnością współczesnych łowców-zbieraczy i naszych przodków wykazały, że ruszamy się bardzo, ale to bardzo mało. Gdybyśmy chcieli im dorównać, musielibyśmy codziennie biegać intensywnym truchtem 10 kilometrów i to non stop, bowiem tylko wysiłek aerobowy powoduje spalanie tłuszczu. Należymy do gatunku, który bardzo łatwo akumuluje tłuszcz, a bardzo trudno go zrzuca. Nasi przodkowie żyli w naprzemiennym rytmie przesytu i głodu. Przeżywali jedynie ci, którzy wcześniej, w okresie obfitości, potrafili odłożyć jak najwięcej zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Jeść, tyć, głodnieć, chudnąć, jeść, tyć, głodnieć - to był w przeszłości normalny cykl człowieka. Ewolucyjne przystosowanie do tego cyklu daje się nam teraz we znaki jako efekt jo-jo. W dawnych czasach jogging był świetną metodą łowów. Zwierzęta, na które polował człowiek, po godzinach biegu przegrzewały się i musiały się zatrzymać, aby nie umrzeć z przegrzania. Wtedy łowcy-zbieracze je doganiali i zabijali. Ich organizm nauczył się w czasie długiego spokojnego truchtu wydatkować mało energii. To było polowanie na wyczerpanie. Oczywiście i dzisiaj istnieją ludzie, którym rzeczywiście udało się schudnąć i to porządnie oraz trwale. Badania wykazały, że wszyscy łączyli ograniczenia diety ze znacznie zwiększonym wysiłkiem fizycznym. Utrzymywanie masy ciała to kwestia fizjologii człowieka, ma na to wpływ 400-600 genów. Materia jest więc tak złożona, że znalezienie jednego rozwiązania, owej cud-pigułki jest niemożliwe. Jeśli porównamy czas trwania ewolucji człowiekowatych z upływem 12 godzin, to moment, w którym pojawił się Homo sapiens przypadnie na ostatnie 20 minut. Natomiast cała historia rolnictwa, licząca sobie około 10 tysięcy lat, zacznie się ledwie minutę przed godziną dwunastą! Owo ostatnie 10 tysięcy lat to w skali ewolucyjnej dosłownie mgnienie oka. Wtedy pojawiły się nieznane wcześniej, a dziś stanowiące podstawę wyżywienia produkty zbożowe i mleczne, mięso udomowionych zwierząt i rafinowany cukier. Zastąpiły one składniki diety paleolitycznej, zwierające kilkukrotnie mniej tłuszczu i cukrów. Niestety nie mieliśmy czasu, aby się przystosować się do tej żywieniowej rewolucji. Żeby dziś zrzucić kilogramy, potrzebny nam jest wysiłek, który codziennie zalewa oczy potem. W USA, żeby zyskać pokarm na jeden dzień, wystarczy pracować przez jedną godzinę. Za 5 dolarów można kupić dość kalorii, by przetrwać. Jesteśmy zatem z tymi nadmiarowymi kilogramami jak w potrzasku, bez wyjścia w naszej globalnej cywilizacji.

Przy wyniku ponad 20 pkt ze względu na wysokie ryzyko cukrzycy zgłoś się do diabetologa w celu weryfikacji.

Nasze pasje i zainteresowania

Nasze biebrzańskie peregrynacje - in memoriam

Bagna i torfowiska Biebrzy, jej fauna i flora unikatowe w skali świata, depozyt natury dla przyszłych pokoleń. Wszechobecna komercja nieproszona i nachalna wciska się zewsząd za sprawą ludzi, którzy posiadając pieniądze uważają, że są koroną stworzenia. Zatem wszystko im wolno i wszystko im się należy. Obca im jest zasada życia, jaką na 300 lat przed Chrystusem wyartykułował Epikur: umiarkowanie uważamy za największe dobro nie dlatego, abyśmy w ogóle mieli poprzestawać na małym, ale dlatego, żebyśmy nauczyli się żyć skromnie w przeświadczeniu, że najlepiej korzystają z dóbr ci, którzy ich najmniej pożądają. Uczmy się cieszyć każdą chwilą, która nie jest bolesna… Chciałoby się rzec: co za czasy, co za ludzie. Czasami nie mogę oprzeć się wrażeniu, że żyjemy w eschatonie.

Więcej…

Listy Pliniusza Młodszego do Kalpurni I w.n.e. (z cyklu oblicza mistrzów)

…Pliniusz zapewnia swoją Kalpurnię. Piszesz, że moja nieobecność niemało Cię dręczy, a jedyną pociechę w tym znajdujesz, że zamiast mnie masz moje zwoje i nieraz nawet kładziesz je na tym miejscu, gdzie ja sam przebywałem. Dobrze mi, że mnie szukasz, miło, że zadowalasz się taką pociechą.

Więcej…

List Gustawa Flauberta do Colet (z cyklu oblicza mistrzów)

…mężczyzna kochający swą praczkę będzie z nią zaznawał rozkoszy, mimo iż będzie wiedział, że jest głupia; ale jeżeli kobieta kocha prostaka, jest to zapoznany geniusz, dusza wybrana itd., tak iż wskutek tej wrodzonej skłonności do zezowania nie widzą one prawdy, gdy ją się spotyka, ani piękna tam, gdzie ono się znajduje.

Więcej…

List Wolfganga Amadeusza Mozarta do Konstancji (z cyklu oblicza mistrzów)

Tymczasem wszystkiego dobrego - korzystaj ze swojego
błazna stołowego, ale myśl o mnie, mów o mnie i kochaj
mnie zawsze tak, jak ja zawsze będę kochał moją
Stanzi-Marini i jej... Stu!... knaller..., paller..., sznip..., sznap...,
sznur..., sznepperl..., snai!

Więcej…

Lili Marleen – szlagier czasu strasznej wojny

Norbert Schultze skomponował muzykę do piosenki „Lili Marleen” w 1938 roku do tekstu Hansa Leipa z 1915 r. Piosenka stała się wielkim przebojem muzycznym w czasie II wojny światowej. Zawdzięczała go nie tylko własnej urodzie, ale i ekspresyjnemu wykonaniu aktorki niemieckiej o obywatelstwie amerykańskim - Marleny Dietrich, występującej dla żołnierzy amerykańskich.

Więcej…

Dietetyka

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.2

Tłuszcze należy spożywać w ograniczonych ilościach. Ich głównym źródłem powinny być oleje roślinne i margaryny miękkie. Oliwa z oliwek i olej rzepakowy zawierają jedno-nienasycone kwasy tłuszczowe, mogą być więc spożywane na surowo lub stosowane do obróbki termicznej potraw. Olej słonecznikowy i sojowy to źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego powinny być spożywane jedynie na surowo. Nie zaleca się spożywania smalcu i słoniny. Zawartość tłuszczu w diecie chorego na cukrzycę powinna dostarczyć 30–35% wartości energetycznej diety. Tłuszcze nasycone powinny stanowić mniej niż 10% wartości energetycznej diety.

Więcej…

Ogólne zasady żywienia w cukrzycy cz.1

Stanowisko lekarzy jest takie, że żywienie chorych z cukrzycą opiera się na zasadach racjonalnego żywienia ludzi zdrowych. Normy dziennego zapotrzebowania na energię, podstawowe składniki odżywcze, a także witaminy i składniki mineralne są opracowane i od dawna dostępne. Naszym celem jest doprowadzenie do sytuacji, gdzie szacunkowo (dawnej mówiło się „na oko”) można ocenić na podstawie menu dziennego, mianowicie jaka była kaloryczność dzienna, czy nie za duża w stosunku do spalania cukru przez organizm i czy niezbędne składniki tj, główne grupy pokarmowe (białka, tłuszcze i właśnie węglowodany złożone) makro i mikroelementy, witaminy i woda zostały w należny sposób uzupełnione.

Więcej…

Nadmiar przeciwutleniaczy może szkodzić

Większość doniesień prasowych podkreśla pozytywne skutki zjadania przeciwutleniaczy. Dzieję się tak, gdy naszym głównym źródłem przeciwutleniaczy jest żywność. Jeżeli jednak przesadzimy z przyjmowaniem przeciwutleniaczy jako suplementów, może to wywołać również negatywne skutki – donoszą naukowcy z Kansas State University. Badacze sprawdzali możliwość poprawienia metabolizmu mięśni szkieletowych, poprzez wykorzystanie przeciwutleniaczy. Paradoksalnie okazało się, że zbyt duża dawka przeciwutleniaczy daje efekt odwrotny. Przeciwutleniacze usuwając ze środowiska nadtlenek wodoru, który co prawda jest silnym utleniaczem, ale z drugiej strony wspomaga rozszerzanie się małych naczyń krwionośnych.

Więcej…

Jeszcze raz o żywieniu z epoki paleolitu

Bardzo interesującym zjawiskiem jest rozwój ruchu paleo, którego zwolennicy odrzucają oficjalny paradygmat medyczno-żywieniowy i jego narzędzia badawcze, jako błędne z antropologicznego i ewolucyjnego punktu widzenia.

Więcej…

Zdrowe odżywianie – krytycznie

Zalecenia dotyczące tzw. „zdrowego odżywiania” wyrządziły ludziom wiele złego, a współczesna nauka o żywieniu stwarza jedynie pozory naukowości. Historia zmagań konkurencyjnych paradygmatów: hipotezy węglowodanowej i hipotezy tłuszczowo-cholesterolowej w leczeniu chorób cywilizacyjnych jest pouczająca. Ta pierwsza wywiedziona z badań nad otyłością, koncentrowała się nad szkodliwą rolą węglowodanów, których nadmiar w diecie powoduje problemy z przemianą materii i w rezultacie otyłość i cukrzycę typu 2 – oraz przyczynia się do wielu schorzeń cywilizacyjnych. Hipoteza tłuszczowo-cholesterolowa jest jej zaprzeczeniem. Wywiedziona z poszukiwań przyczyn choroby wieńcową za problemy zdrowotne obwinia tłuszcze, szczególnie tłuszcze nasycone. To one mają wywoływać choroby serca, bo podnoszą poziom „złego” cholesterolu oraz powodują otyłość (teoria bilansu energetycznego).

Więcej…

Licznik odwiedzin

731063
dzisiajdzisiaj194
wczorajwczoraj358
w tym tygodniuw tym tygodniu1891
w tym miesiącuw tym miesiącu4574